سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ

کرفس: گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا  60 سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد .  قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است . کرفس مواد مضر را دفع می کند - کرفس کلیه و مثانه را تمیز می کند . از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند و ملین است . دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز کردن کلیه و مجاری ادرار. ترپین ماده معطر کرفس که مانع ماندن سنگ کلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میکروبی و درد می شود . علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه آن جریان ادرار را تحریک و کلیه و مثانه را تمیز می کند. بیش ازهمه برای بیماران نقرسی مفید است . زیرا در خون این افراد اسید اوریک با غلظت بالا غالباً دیده می شود . روغن اتری که در کرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاری کلیه می شود بطوریکه اسید اوریک بهتر دفع میگردد. آلودگی میکربی ضعیف درروده نیز در اثر ترپین از بین می رود . کرفس باعث تحریک شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل دراثر خوردن کرفس بهبود می یابند . تجربه  نشان داده است که یک وعده غذا ی کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد.

عصاره کرفس به عنوان ملین:برای اینکه به روده های خسته و پیر کمک شود ، توصیه می شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود . از این طریق روده  به روش طبیعی تخلیه می شود ( برگها را همیشه مصرف کنید ).از دیگر خواص کرفس می توان به موارد زیر اشاره کرد: - تقویت کننده معده  - تقویت کننده اعصاب  - آب کرفس خام در مان خوبی برای گرفتگی صداست . - خوردن کرفس حافظه را زیاد و قلب را پاک می کند و دیوانگی ، جذام و پیسی را برطرف می کند. - کرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد ، در ازدیاد هوش مؤثر است . - کرفس در افزایش شیر مادر مؤثر است.


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:39 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

باقلا: گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد . برگهای آن متناوب و مرکب است که دارای برگچه هایی بشکل تخم مرغ می باشد . گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا 12 سانتیمتر است .در هر غلاف تعدادی دانه قرار درد . گل و شاخه گلدار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند .

ترکیبات شیمیایی: در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است : آب: 72 گرم- پروتئین: 8/4 گرم - مواد چرب: 0/4 گرم - نشاسته : 15/8 گرم - کلسیم: 28 میلی گرم - فسفر: 155 میلی گرم- آهن: 2/2 میلی گرم- سدیم: 40 میلی گرم- پتاسیم: 470 میلی گرم- ویتامین آ: 220 میلی گرم- ویتامین ب 1:  0/3 میلی گرم- ویتامین ب 2 : 0/18- میلی گرم- ویتامین ب 3 : 1/5 میلی گرم- ویتامین ث: 30 میلی گرم- ارسنیک: 0/02 میلی گرم- ضمنا باقلا دارای ماده ای بنام فیتین می باشد که بسیار مغذی است و تقویت کننده بدن است . این ماده کلسیم بدن را تامین می کند باقلا غذای خوبی است برای دوران نقاهت .

خواص دارویی: باقلا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد .- دم کرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است .- دم کرده گل باقلا سنگ کلیه را دفع می کند و برای قولنج های کلیوی مفید است.- جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفید است.- جوشانده باقلا اثر خوبی در رفع رماتیسم درد .- از جوشانده باقلا برای درمان نقرس استفاده کنید.- باقلا را اگر با آب سرکه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می کند.- جوشانده باقلا شکم روشهای مزمن را برطرف می کند.- برای درمان تکرر ادرار از جوشانده ریشه باقلا استفاده کنید.- جوشانده سر شاخه های باقلا مستی مشروبات الکلی را برطرف می کند.

مضرات : باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید . سپس به آن مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند درچین و فلفل بخورید . مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:39 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

زرشک : زرشک از نظر طب قدیم سرد و خشک است - میوه زرشک حدود 4%مواد قندی است . زرشک قابض است و بواسیر خونی را درمان می کند - تقویت کننده قلب و کبد است . خونریزی را برطرف میکند و  فشار خون را پایین می آورد - سوء هاضمه را از بین می برد - تنظیم اعمال دستگاه گوارش - صفرا بر است و برای بر طرف کردن بیماری های کبدی مفید است . - دم کرده زرشک را برای بر طرف کردن ناراحتی های دهان غرغره کنید .


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:38 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

اسفناج :اسفناج گیاهی است سرشار از کلروفیل و پروتئین و کارش نه تنها کمک به عمل هاضمه و تحریک ترشحات معدی، کبدی، لوزالمعدی و غدد داخلی است بلکه مواد معدنی قابل توجهی نیز در بر دارد. این گیاه دارای مقداری آهن، منیزیوم، فسفر، ید و مقداری مواد معدنی است که با عنوان " عناصر قلیل" نام میبرند و جهت تعادل اعمال حیاتی بدن بسیار لازم می باشند.

خواص دارویی : برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد و تر است و برخی عقیده دارند که متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم . -  برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A   ، B3 ، C و آهن و پتاسیم می باشد . -  بدن را قلیایی می کند . -  خنک کننده است و برای پائین آوردن تب مفید است . -  ورم روده کوچک را رفع می کند . - برای ورم ریه مفید است . - ملین است و یبوست را برطرف می کند . - برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است . -  خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است . - برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است . - بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند . -  اسفناج روده بزرگ را تمیز می کند . -  ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد . - اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب است . - اسفناج برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است . - رماتیسم و نقرس را درمان می کند . - برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است . -  تخم اسفناج ملین و خنک کننده است . - تخم اسفناج برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است . -  اسفناج تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد . -  اسفناج را در سالاد خود بریزید و میل کنید . - اسفناج کلسترول خون را پائین می آورد . - آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می باشد . - تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات ،‌حنجره و رحم موثر است .

مضرات : اسفناج برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمنا آنهائیکه سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل میل نمایند


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:38 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

زعفران : زعفران گیاهی است با نام علمی Sativus Crocus از خانواده  زنبق ( lridaceae ) . چون زعفران دارای مصارف متعدد بوده و جایگاه ویژه ای را در تغذیه دارد ، از این رو اطلاعات مفیدی برای خوانندگان و مصرف کنندگان این ماده ی با ارزش ارائه می شود . - زعفران از نظر طب قدیم گرم و خشک است. - دارای بوی قوی و طعم تلخ است. - خون ساز است و گردش خون را آسان می کند . باعث تحریک اعصاب می شود. مصرف زعفران خونریزیهای بعد از زایمان را از بین می برد. قوای جنسی را تقویت می کند . کبد را تصفیه و قوی می سازد. سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد. کلیه و مثانه را پاک می کند . خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود . آرام بخش و خواب آور است. گاز معده را برطرف می کند . ضد تشنج – اثر مسکن درد – ادرا آور و قاعده آور است. و اگر بالاخره می خواهید همیشه شاد و خندان باشید زعفران بخورید.

خواص درمانی : مهمترین خواص زعفران که از قدیم الایام بوده درمان افسردگی می باشد. زغفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذاکسیژن در پلاسم - در طب عوام نقاط مختلف جهان ، زعفران به عنوان آرام بخش ، ضد اسپاسم ، اشتها آور و مقوی معده استفاده می شود . در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش ، درمان درد معده و شکم و آسم مصرف می شود . مصارف : زعفران به جهت طعم ، بو و رنگ زرد خاصی که دارد به وفور در غذاها و به ویژه همراه با برنج ،. صنایع شرینی سازی ، داروسازی و صنایع دیگر به مصرف می رسد   سمیت : مصرف زعفران به مقدار زیاد سمی است و باعث استفراغ ، خون ریزی رحم ، اسهال خونی ، خون روی از بینی ، پلک ها و لب ها ، سرگیجه ، بی حالی ، زردی پوست وتحریکات شدید ماهیچه های صاف و حتی گاهی مرگ نیز می شود . توصیه : چون زعفران بر روی سیستم تولید مثل اثردارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن احترازکنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:38 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 462009