سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ

عسل: از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود "40" میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می‌کند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد "20" میلیون گل را جمع و به کندو حمل کند. جالب‌تر این است که زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ها نمی‌نشیند.

درباره فواید عسل چه می دانیم؟خواص و مواد موجود در عسل، همانطور که می دانید عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینکه ویتامین هایی همچون B1   ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نیز براساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود. علاوه بر موارد ذکر شده در حد کمی مس، ید و روی نیز در عسل وجود دارد. به همین جهت در حال حاضر زنبورهای عسل یکی از بخش های اساسی و اصلی اقتصاد کشاورزی سالم به حساب می آیند. از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی که عسل حاوی مواد آنتی باکتریایی است می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود. زنبور عسل پیش از رسیدن به کندو در بین راه مقداری از آب شهد را جذب می‌کند و چون شهد گل‌ها حاوی "50" تا "80" درصد آب است،‌ با این عمل میزان رطوبت عسل را به حدود 17 تا حداکثر25 درصد می‌رساند، یعنی حدودا از هر سه گرم شهدی که زنبور عسل به کندو می‌آورد، یک گرم عسل به دست می‌آید. البته عسل مناطق شمالی کشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است و لذا آبکی می‌باشد، ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می‌باشد.
زنبور عسل نوعی از آنزیم دیاستاز به نام انورتاز را نیز به شهد اضافه می‌کند که این آنزیم به همراه مواد قندی و نشاسته‌ای که چهار پنجم وزن عسل را تشکیل می‌دهند، عامل اصلی متبلور شدن یا شکرک ‌زدن عسل به شمار می‌روند. لذا این باور که عسل غیرطبیعی شکرک می‌زند صحیح نیست، بلکه دلیل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبیعی وجود دیاستاز و همچنین کربوهیدرات ها می‌باشد. دیاستاز، ‌ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته‌نشین شدن آن می‌شود. مقدار گلوکز عسل هر چه بیشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشین می‌شود. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی و غیرتقلبی دیده می‌شود، زیرا تنها عسل‌های طبیعی حاوی دیاستاز هستند. مدت زمان شکرک زدن یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتی در مورد عسل اقاقیا به چهار سال هم می‌رسد. در کشورهای اروپایی عسل سفت شده و متبلور شده را بیشتر می‌پسندند. تشخیص عسل طبیعی و غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است. برای مصرف کننده یک را ه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند و با زبانش آن را مزه می‌کند. اگر مجموعه خصوصیات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعی است و ارزش آن را دارد که بهایش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذکر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه می‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد. نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تاثیر دارد.»
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب. هر 100 گرم عسل 330 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود. چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟ زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید ئیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتریها را نابود کند.در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.
فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافتها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا شود و سلولهای جدید پاره نشود.به همین جهت در برخی بیمارستانهای دنیا برای درمان زخم بستراز ترکیبات آن استفاده می شود.
ویژگی منحصر به فرد: 1_ به راحتی هضم می شود: مولکول های قند موجود در آن می توانند به راحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم کند. 2_ منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است: نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد. 3_ سطح کالری آن پایین است: در مقایسه با سایر مواد قندی
40% کمتر کالری دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمی کند. 4_ به سرعت در خون پخش می شود: وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. پس از 7 دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی ملکول قند به عملکرد بهتر مغزکه اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می کند و مانع بروز خستگی می شود. 5_ در سلامت و ساخت عوامل خونی مؤثر است: بخش مهمی از انرژی مورد نیاز برای این مورد تأمین می کند. به علاوه باعث تمیز شدن خون می شود و جریان خون را تنظیم و آسان می کند و مانع بروز مشکلات عروقی و تصلب شرایین می شود.
چند ویژگی جالب دیگر: 1_ عسل هرگز فاسد نمی شود، جهت نگهداری احتیاج به یخچال ندارد و می توان در دمای اتاق آن را نگهداری کرد. 2_ به خاطر میزان بالای فروکتوز
25% شیرین تر از قند است. 3_ در درمان آلرژی های فصلی برای ساکنین مناطقی که عسل از گلهای همان منطقه به دست آمده است، بسیار مفید است. 4_ تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

ساخت چند داروی خانگی ساده و مؤثر
1_ برای درمان گلودرد، می توان آن را با چای و لیموترش مخلوط کرد و نوشید.
2_ یک قاشق غذاخوری عسل را با سفیده یک تخم مرغ و یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک چهارم فنجان آرد مخلوط کنید و از ماسک به
دست آمده به جهت جلوگیری از چین و چروک صورت بمدت
15 دقیقه استفاده کنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.
3_ دو قاشق غذاخوری را با
2 قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده، بر روی پوست بمالید، مرطوب کننده خوبی است.
4_ برای جلوگیری از خشکی پوست دست، آرنج و پاشنه پا هم یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق چایخوری آب لیمو ترکیب کنید و
15 دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید. نتیجه را بزودی خواهید دید.
5_ برای درخشندگی مو نیز یک قاشق چایخوری عسل را در
4 فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه کنید. نتیجه خوبی خواهد داشت.
6_حتی می توانید از آن به عنوان دهان شویه هم استفاده کنید: یک قاشق عسل را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید.
7_چند سالی است که دانشمندان تحقیقات زیادی بر روی خواص این ماده داشته اند و معتقدند سایر خواص این ماده اسرارآمیز بر آنان پوشیده است که در آینده روشن خواهد شد. بد نیست بر روی تأثیر مثبتی که دوست جوان ما در مبارزه با آلودگی هوا از این ماده مغذی دیده است هم تحقیقاتی انجام شود.
8_شاید روزی مشکل هوای آلوده تهران و سایر شهرهای بزرگ جهان به همین سادگی حل خواهد شد تا آن روز بد نیست کمی زنبورداری بیاموزیم تا بتوانیم خودکفاتر عمل کنیم


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:37 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

چغندر : چغندر را از قدیم شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد بخواص درمانی آن آَشنا بوده و از آن استفاده می کرده اند . چغندر بطور بومی در ناحیه مدیترانه و شرق اروپا وجود داشته است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می شود . چغندر دو نوع می باشد یک نوع آن چغندر معمولی است برنگ بنفش تیره و یا قرمز است و نوع دیگر آن چغندر قند است برنگ زرد روشن می باشد که بمقداربسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر کشت می شود .

ترکیبات شیمیایی: چغند ر بسیار مغذی است و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است .در زیر مقدر مواد آن در صد گرم چغندر آمده است - انرژی: 33 کالری - پروتئنی: 1.2 گرم - چربی:0.06 گرم - هیدروکربن: 7.2 گرم - کلسیم: 11.1 میلی گرم - فسفر: 20 میلی گرم - آهن: 0.8 میلی گرم - ویتامین آ: 5000 واحد - ویتامین ب 1 : 0.015 میلی گرم - ویتامین ب 2 : 0.025 میلی گرم - ویتامین ب 3: 0.33 میلی گرم - ویتامین ث: 17.62 میلی گرم  

خواص داروئی: برگ چغندر خواص درمانی بسیاری دارد-  1-بعنوان ملین و رفع یبوست بکار می رود 2-تقویت کننده کلیه است  3-درمان کننده التهاب مجاری ادرار است 4-بعنوان مصرف خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول مصرف می شود. 5- چغندر مخلوط با آّ ب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفرا نیز هست . 6- شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است .

طرز استفاده: برای درست کردن شربت چغندر با آب میوه گیری آب سه تا چهار چغندر خام را بگیرید و آنرا با یک لیوان آب معدنی گاز دار مخلوط کنید این شربت بسیار خوشمزه و انرژی زا است .


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:37 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

گندم : گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید . حریره گندم با شکر و بادام برای خونریزی سینه مفید است.گندم، جلوی سرطان روده را می‌گیرد . هر چند مواد متشکله گندم در انواع مختلف فرق می کند، ولی بطور متوسط درصد قسمت گندم مواد زیر دیده می شود: - آب 13.65 درصد
- سلولز 2.53 درصد - نشاسته و دکسترین 66.77 درصد - مواد قندی 1.45 درصد - مواد معطر 1.85 درصد - مواد سفیده ای و گلوتن 12.58 درصد - چربی 1.75 درصد - ضمن مقدار کافی املاح معدنی و ویتامین های گوناگون داشته و برای انسان غذای نسبتا کاملی است . علاوه بر مصرف تغذیه ، گندم دارای اثر درمانی بسیار می باشم .

اگر آرد گندم بر روی پوست مالش دهید، التهاب و ورم آنرا از بین می بردو به همین منظور، از قدیم گندم ر در تسکین التهاب ، باد سرخ بکار می بردند و برای این منظور با مقداری مواد ضد عفونی کننده همراه می نمودند تا میک
روب آنرا نیز از بین ببرد . در صنعت از آرد گندم نشاسته می گیرند. ضماد سوخته ی گندم با موم و روغن جهت جلای رخسار بی نظیر است - گندم چاق کننده و مقوی غرایز جنسی است و بین غذاهایی که با گندم ساخته می شود، سمنو از همه قوی تر است، پخته گندم با شکر و بادام به صورت حریره، چنانکه  کم کم خورده شود، درمان خونریزی سینه است . ضماد پخته گندم ب روغن زیتون جهت فروبردن ورمهای گرم و آب پیاز جهت ورمهای سرد مفید است ، و با آب گشنیز جهت تحلیل ورمهای گرم و خنازیر و غدد مجرب است . پخته گندم با سکنجبین جهت بثورات آبکی سودمند می باشد .  

روغن گندم که از جوشاندن و پختن گندم در روغن زیتون بدست می آید. جهت رفع قوبا (زخم های جلدی که منشاء عصبی دارد) مخصوصا قوبای اطفال و همچنین پاک شدن کک و مک و معالجه کچلی و ریزش طبقات شاخی پوست مفید است .
جوشانده سبوس گندم درمان سرفه و زکام های سخت است . جوشانده ی سبوس گندم که با عسل  شیرین شده باشد، بعد از غذا یبوست هایی را که منشاء آنها تنبلی کبد و تحریکات روده باشد درمان می کند.  از سبوس گندم می توان نان سیاه هم تهیه کرد، ولی سنگین بوده ترشی معده را زیاد می کند.  مبتلایان به زخم معده - سرطان دستگاه هاضمه و آپاندیس بایستی از سبوس گندم پرهیز نمایند به زنان حامله توصیه کنید که از سوپ گندم که دارای املاح کلسیم - فلوئور و سیلیس و ویتامین های (( ب و پ  )) می باشد حتما استفاده کنند.


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:36 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

جو: جو برای هزاران سال غذای اصلی بسیاری از مردم جهان بوده است. گلادیاتورهای رومی جو را به دلیل انرژی زایی زیادش مصرف میکردند. جوماده غذایی شفابخش نام دارد و در مبارزه با سرطان ، تنظیم کلسترول و درمان یبوست موثر است. جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . جو معمولا به سه صورت در بازار عرضه می شود :1) جو پوست نکنده که هنوز سبوس آن جدا نشده 2)جو پوست کنده که پوست آن گرفته شده است 3) جو سفید که پوست وسبوس آن گرفته شده است و بنام جو مرواریدی معروف است . ترکیبات ضد سرطان
جو دارای ترکیبات شیمیایی با نام پروتوآزاینهبیور  "
Protease inhibitors   "  ( مهار کننده آنزیم ، تجزیه کننده پروتئین ) است. این ترکیب عوامل تولید سرطان در روده را متوقف کرده و از ایجاد تومورها جلوگیری می کند.  جو دارای ترکیباتی است که در وهله اول از تولید کلسترول " LDL " (چربی مضر) در کبد جلوگیری می کند. این اقدام ،یعنی عدم تولید کلسترول باعث می شود که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا کند. تحقیقات دانشمندان ایالت مونتانای آمریکا نشان میدهد که جو در تنظیم و کاهش دردهای شکمی و درمان یبوست موثر است. خاصیت نرم کننده درد .

چرا و چه مقدار جو مصرف کنیم؟ بر اساس تحقیقات اگر فردی روزی 3 بار جو مصرف کند،بعد از 6 هفته 15 درصد از کلسترول خونش کاهش پیدا می کند. جو را در طبخ غذا و یا به عنوان نان جو استفاده کنید. برای پائین آرودن کلسترول از جو استفاده کنید . جو چون  دارای پروتئاز می باشد بنابراین از سرطان جلوگیری می کند . ماء الشعیر برای درمان سل ،‌زخم های ریوی و سردرد گرم مفید است . ماء الشعیر خون ساز است و زود هضم می شود. ماء الشعیر را با خشخاش کوبیده برای سردرد مفید است . بیسکوبیت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد. سوپ جو خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به میزان چشمگیری جلوگیری می کند. البته این اثر دارای پیش شرطهایی نیز هست با این عنوان که (حدود 50گرم سیب زمینی در تهیه سوپ به کار رفته باشد) شام سبک و دیر خورده نشده باشد.  فیبری که در جو موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون می شود و به تنظیم کار روده نیز کمک می کند. مطالعات حاکی از آن است که غذاهایی شامل جو، لوبیا، برنج ، میوه ها و سبزی بویژه سیب منابع سرشار فیبر هستند که علاوه بر فواید خود بتدریج هضم می شوند و مانع بالا رفتن ناگهانی قند خون می شوند، در صورتی که نان و شیرینی ها چنین نیستند، منابع سرشار فیبر به کنترل وزن نیز کمک می کنند.


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:36 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

ذرت: خواص درمانی ذرت : ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یک ساله و یک پایه دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد . گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده که مرکب از سنبل های قرمز روشن می باشد . گل های ماده آن از 2 تا 4 گل تشکیل شده که در کنار برگ های ذرت قرار دارد . غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می کنند .

در صد گرم ذرت خام : انرژی 350 کالری - آب 13 گرم - پروتئین 9 گرم - چربی 4 گرم - مواد نشاسته ای 72 گرم و همین طور کلسیم – پتاسیم – فسفر آهن – ویتامین آ – ب1 – ب2 – ب3  یافت می شود . ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . سایر خواص آن عبارتند از : - پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد. - ذرت غذای خوبی برای پیشگیری ازسرطان است . - استفاده مداوم از ذرت ازپوسیدگی دندان جلوگیری می کند . - روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آورد . - روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است .

خواص درمانی کاکل ذرت : کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند . برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدر 30 گرم از آ ن را در یک لیتر آب جوش ریخته وبه مدت پنج دقیقه دم کنید . کاکل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم   است، به همین دلیل دم کرده آن ادرار آور است و  آرام کننده دستگاه ادراری است . - درد وناراحتی های دستگاه ادرای را تسکین می دهد . - سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد . - کاکل ذرت بطور کلی دستگاه ادراری ر تمیز می کند . به غیر از کاکل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی به عمل می آید . - جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی بینی را بند می آورد. - برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگ های ذرت استفاده کنید . - جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادرار مفید است . - جوشانده وسط ذرت درد شکم و معده را از بین می برد . - در قدیم برای معالجه سوزاک از جوشانده ساقه بلال استفاده می کردند .


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:36 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 462189