سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ

باقلا: گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد . برگهای آن متناوب و مرکب است که دارای برگچه هایی بشکل تخم مرغ می باشد . گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا 12 سانتیمتر است .در هر غلاف تعدادی دانه قرار درد . گل و شاخه گلدار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند .

ترکیبات شیمیایی: در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است : آب: 72 گرم- پروتئین: 8/4 گرم - مواد چرب: 0/4 گرم - نشاسته : 15/8 گرم - کلسیم: 28 میلی گرم - فسفر: 155 میلی گرم- آهن: 2/2 میلی گرم- سدیم: 40 میلی گرم- پتاسیم: 470 میلی گرم- ویتامین آ: 220 میلی گرم- ویتامین ب 1:  0/3 میلی گرم- ویتامین ب 2 : 0/18- میلی گرم- ویتامین ب 3 : 1/5 میلی گرم- ویتامین ث: 30 میلی گرم- ارسنیک: 0/02 میلی گرم- ضمنا باقلا دارای ماده ای بنام فیتین می باشد که بسیار مغذی است و تقویت کننده بدن است . این ماده کلسیم بدن را تامین می کند باقلا غذای خوبی است برای دوران نقاهت .

خواص دارویی: باقلا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد .- دم کرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است .- دم کرده گل باقلا سنگ کلیه را دفع می کند و برای قولنج های کلیوی مفید است.- جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفید است.- جوشانده باقلا اثر خوبی در رفع رماتیسم درد .- از جوشانده باقلا برای درمان نقرس استفاده کنید.- باقلا را اگر با آب سرکه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می کند.- جوشانده باقلا شکم روشهای مزمن را برطرف می کند.- برای درمان تکرر ادرار از جوشانده ریشه باقلا استفاده کنید.- جوشانده سر شاخه های باقلا مستی مشروبات الکلی را برطرف می کند.

مضرات : باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید . سپس به آن مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند درچین و فلفل بخورید . مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 11:39 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 32
کل بازدیدها: 462180