سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ


آیا شما هم از زمره کسانی هستید که به دنبال راهکاری بی‌ضرر و تا حد امکان طبیعی‌تر برای حفاظت و مراقبت از سلامت پوست خود هستند یا اینکه احتمالاً به لوسیون یا ترکیب معجزه‌گری برای مقابله با خشکی پوست نیاز دارید؟

 

پوست

 

 

در یک مقاله فهرستی از پنج گیاه دارویی مفید برای برطرف کردن خشکی پوست و طریقه استفاده از این گیاهان ارایه شده است.

به گزارش سایت اینترنتی ارگانیک، این گیاهان مفید با دارا بودن برخی از خواص سودمند برای ایجاد آرامش و رفع خشکی پوست عبارتند از:

 

 

نعناع

این گیاه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی می‌تواند پوست‌هایی را که دچار خارش یا آلودگی هستند، آرام و نرم کند.

 

ریحان

ریحان برای رفع آکنه و لک‌ها در هر نوع پوستی مفید است و خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد اسپاسمی دارد.

 

رزماری

این گیاه با خاصیت تقویت‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی جریان خون را در مویرگ‌های خونی بهبود می‌بخشد که در احیای حس طراوت و تازگی در پوست نقش سودمندی دارد.

ریحان برای رفع آکنه و لک‌ها در هر نوع پوستی مفید است و خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد اسپاسمی دارد

 

 

آویشن

 

یک گیاه ضدباکتری قوی است و برای مقابله با آکنه و اگزمای عفونی بسیار مفید است.

 

بابونه

این گیاه خاصیت ضدقارچی، نرم کنندگی و پاک‌کنندگی دارد و به همین خاطر بهترین گزینه برای مقابله با التهاب و آرام کردن پوست است.

 

در ادامه‌ی این مقاله آمده است:

اگر قصد دارید از این گیاهان برای درمان پوست استفاده کنید ابتدا گیاهان ارگانیک و تازه را خشک کنید. بعد از این که گیاه خشک شده را به خوبی ریز و پودر کردید یک قاشق چای‌خوری پر از آن را داخل 250 میلی لیتر آب جوش در یک کاسه و فنجان بریزید. صبر کنید تا گیاه سحرآمیز شما حدود 10 دقیقه داخل آب خیس بخورد سپس گیاه را از ظرف خارج کرده و مایع یا به عبارتی دم کرده باقی مانده گیاه را سرد کنید. اکنون محلول درمانگر شما آماده است می‌توانید یک حوله یا پارچه تمیز را به این مایع آغشته کنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید و بعد اجازه دهید این رطوبت روی پوست به خودی خود خشک شود.

در روزهای گرم تابستان نیز می‌توانید این مایع را در قالب‌های یخی، منجمد کنید و قالب‌های کوچک یخ را روی پوست خود بمالید و از خنکی آن لذت ببرید.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:17 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]


غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

 

گیاهان دارویی

 

* ابتدا غذا به وسیله دندان‌ها باید خوب جویده شود و با بزاق دهان خوب مخلوط شود. خوب جویدن و نرم نمودن، اولین گام برای هضم بهتر مواد غذایی در بدن می‌باشد.

* دوم باید غذا در محیط آرام و به دور از استرس خورده شود و در معده مواد غذایی با شیره معده خوب مخلوط شود. شیره معده ماده‌ای به نام پپسین ترشح نموده و پروتئین‌های درشت مواد غذایی به مواد ساده‌تری تبدیل می‌شود، این کوچک شدن و نرم شدن از یبوست جلوگیری می‌کند.

در اینجا دستگاه کبدی، ماده صفرا را وارد جهاز هاضمه نموده و در حل کردن مواد چربی م?ثر است. معده در تنظیم غذا، نقش مخزن ذخیره را داراست و تأثیر شیره یا اسید معده در هضم غذا بسیار است.

* یبوست ممکن است بر اثر کمبود تراوش‌های کبدی و لوزالمعده و روده نیز باشد. برای رفع این عامل، غذاهای سلولزدار مثل آرد سبوس‌دار و سبزی‌های تازه مفید است.

* ساعات خوردن غذا و منظم خوردن نیز در رفع یبوست م?ثر است.

* پرخوری و نامرتب خوردن و پر نمودن معده بسیار زیان آور است. استراحت دادن به معده و نخوردن به مدت کوتاه، باعث می‌شود که دستگاه گوارش استراحت نموده و کار خود را خوب انجام دهد.

* سبزیجات و داروهای گیاهی علاوه بر فعال نمودن معده، در هضم غذا بسیار مفید است.

* غذاهای پرچرب و شیرینی‌ها و موادی مثل سوسیس و کالباس در هضم غذا مشکل ایجاد می‌کنند.

* غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند.

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر است کاهو همراه با

روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه

با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است

 

 

برای رفع یبوست

 

1- خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

2- مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج 

3- مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی 

4- خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

5- مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

6- هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

7- صبحانه کامل خورده شود.

8- شب غذای سبک میل شود.

گیاه آلوئه ورا یا شاخ بزی

 

آلوئه ورا برای رفع یبوست

مشخصات ظاهری این گیاه، درختچه با برگ‌های ضخیم گوشتی است. در داخل این برگ‌ها مایع ژل‌های ذخیره شده و در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند.

خواص درمانی این گیاه: آلوئه ورا بهبود دهنده آرتروز، تقویت کننده معده و اثنی‌عشر و روده، برطرف کننده یبوست و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، B12، C و E می‌باشد. ضد استرس و ضعف اعصاب معده می‌باشد، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن بوده و تنظیم کننده هضم غذا و دفع مواد زائد را از روده بسیار آسان می‌کند.

آب درون برگ گیاه را روزی یک فنجان قبل از غذا هر روز میل کنید.

 

گشنیز و رفع یبوست

این گیاه علفی در تمام مناطق ایران رشد می‌کند. ساقه گیاه کوتاه و نازک و برگ‌های آن بسیار لطیف می‌باشد. تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده می‌باشد. برای جلوگیری از یبوست روزی 20 گرم سبزی گشنیز را خُرد کرده و میل کنید. برای رفع یبوست روزی یک استکان آب گشنیز صبح ناشتا یا شب موقع خواب با یک قاشق روغن زیتون مصرف شود.

گیاه دارویی بادرنجبویه

 

بادرنجبویه و رفع یبوست

این گیاه از خانواده نعناع می‌باشد و عطر مخصوص به خود دارد. در مناطق خراسان رشد می‌کند.

برگ‌های آن پنج‌های بریده و ریز می‌باشد. مانند گشنیز است با این تفاوت که برگ‌های آن پهن‌تر و بریدگی در آن بیشتر است.

دارای ویتامین‌های A، B و C و تقویت کننده معده و روده می‌باشد و صفرا را از بین می‌برد.

10 گرم برگ بادرنجبویه را در یک لیوان بجوشانید و با یک قاشق پودر گل سرخ و یک قاشق روغن زیتون یک شربت غلیظ درست کرده و روزی یک استکان میل کنید. یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده دستگاه گوارش می‌باشد.

 

کاهو و رفع یبوست

شکل ظاهری آن دارای برگ‌های پهن و ساقه کوتاه و دارای گل‌های صورتی می‌باشد.

خواص مهم آن: سرشار از ویتامین‌های K، B و P همراه با مواد معدنی، ید، کلسیم، منیزیم و مواد قندی، سلولز، کمی نشاسته، کلروفیل، آهن، پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌باشد.

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر اس ت کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است.1


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:16 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]


یکی از گیاهان نام آشنا برای ایرانی‌ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اسپند

 

علاوه بر تمام این موارد، در آسیا از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل، کرم‌کش و کشنده آمیب استفاده می‌کنند.

اسپند در سایر کشورها نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده‌آور، کرم‌کش، مسکن و خواب‌آور استفاده می‌کنند.

در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند مسموم‌کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ‌های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری تناسلی استفاده می‌کنند.

اسپند

 

 

اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

اگر جوشانده اسپند را صاف‌کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، به شدت حالت تهوع ایجاد می‌کند.

این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می‌شود.

 

 

اسپند

 

عوارض جانبی

معمولاً از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

سمی بودن این گیاه به اندازه‌ای است که حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.

در قدیم برای کاهش تأثیر میزان سم گیاه اسپند آن را چند بار در آب خیس می‌کردند.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:14 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]


این گیاه می‌تواند درمانی طبیعی و بی خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد.

 

آویشن

 

 

آویشن یک گیاه معجزه‌گر است و جا دارد که در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد.

باید بدانید که این گیاه می‌تواند درمانی طبیعی و بی خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد. در این مطلب سعی داریم گوشه‌ای از خواص درمانی این گیاه معجزه گر را نشان داده و روش استفاده‌ی آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

آویشن برای مقابله با نفخ معده

آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

روش مصرف

یک نوک انگشت برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید که به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از دو وعده‌ی اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ی درمانی را بیش از 3 هفته ادامه ندهید.

 

آویشن جلوی تعریق زیاد پاها را می‌گیرد

آویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق‌العاده موثر محسوب می‌شود.

روش استفاده

50 گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید محلول به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. به مدت 10 دقیقه پاهایتان را در این محلول قرار دهید.

آویشن خاصیت تقویت‌کنندگی دارد. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دچار خستگی، ضعف، کاهش قوای بدن، کم خونی و افسردگی شده‌اید به سراغ آویشن بروید

 

 

 هر هفته 1 تا 3 بار این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که آویشن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد و برای همین می‌تواند از بروز قارچ‌های احتمالی روی پا نیز پیشگیری کند.

 

 

آویشن برای درمان آفت و بوی بد دهان

آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

روش استفاده

برای غرغره کردن یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

 

آویشن

 

آویشن برای مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ

آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می‌شود و همین امر تب را کاهش می‌دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله کرده و ضد اسپاسم است برای همین سرفه را از بین می‌برد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف شربت آویشن باعث کاهش دوره و شدت علائم برونشیت شده و ضدسرفه است.

 

روش مصرف

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هر دو ساعت یک بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره‌ی درمانی را نباید بیش از 3 هفته دنبال کنید.

 

بخور آویشن برای تمیز کردن مجاری تنفسی

یک قطره افشره‌ی خوراکی آویشن را در یک پیاله آب گرم (نه جوش) بچکانید. حوله‌ای روی سرتان انداخته و بخور بگیرید. می‌توانید از برگ‌های خشک آویشن نیز بخور درست کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس با شعله‌ی کم آن را داغ کنید. بعد بخور بگیرید. توجه داشته باشید اگر علائم سرماخوردگی، برونشیت و غیره برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

آویشن جلوی ضعف را می‌گیرد

آویشن خاصیت تقویت‌کنندگی دارد. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دچار خستگی، ضعف، کاهش قوای بدن، کم خونی و افسردگی شده‌اید به سراغ آویشن بروید.

روش استفاده

در 150 میلی لیتر آب جوش یک قاشق چای‌خوری کوچک آویشن بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و روزانه دو فنجان از این جوشانده میل کنید.

از این گذشته می‌توانید در حمام نیز از خواص این گیاه استفاده کنید. برای این کار 60 گرم آویشن را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد. در ظرف را بگذارید و زیر شعله را کم کنید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و در آب وان بریزید. 15 دقیقه در وان آب دراز بکشید تا خستگی‌تان از بین برود.

توجه داشته باشید که حمام آویشن برای تسکین دردهای روماتیسم هم مفید است.

آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می‌شود و همین امر تب را کاهش می‌دهد

 

 

آویشن برای تسکین گلودرد

 

آویشن برای کاهش التهاب گلوی ناشی از لارنژیت یک درمان موثر محسوب می‌شود.

روش مصرف

غرغره کردن با محلول آویشن التهاب گلو را کاهش می‌دهد. برای این کار 5 گرم برگ خشک آویشن را در 100 سی‌سی آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. دهانتان را با این محلول شستشو دهید. این دوره را بیش از 3 هفته دنبال نکنید. در صورت برطرف نشدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید.

 

آویشن: موارد منع مصرف

توجه داشته باشید که در مورد گیاهان و داروهای گیاهی نیز همیشه مورد منع مصرف وجود دارد. مصرف آویشن برای افراد آلرژیک مورد منع مصرف دارد. از این گذشته زنان باردار، شیرده و کودکان نیز نباید از افشره‌ی خوراکی آویشن استفاده کنند.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:13 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]


برای رفع مشکل هضم غذا به مقداری زنجبیل، رازیانه، یک عدد ماهی تابه و کمی آب نیاز دارید.

 

رازیانه و زنجبیل

 

 

بدون شک در آشپزخانه‌های شما نیز زنجبیل و رازیانه وجود دارد و در آشپزی برای معطر و خوش طعم کردن غذاهایتان از آن‌ها استفاده می‌کنید.

باید بدانید زنجبیل و رازیانه خواص درمانی و دارویی نیز دارند و برای تسکین خیلی از دردها موثر عمل می‌کنند.

در این مطلب کوتاه در مورد خواص گوارشی این دو گیاه صحبت می‌کنیم. اگر شما هم مشکل هضم غذا دارید این مطلب به دردتان می‌خورد.

 

برای رفع مشکل هضم غذا به مقداری زنجبیل، رازیانه، یک عدد ماهیتابه و کمی آب نیاز دارید.

 

رازیانه گیاهی است که برگ‌های آن خوراکی است و به غذاها عطر و طعم دلچسبی می‌دهد. اگر این گیاه را تازه به تازه مصرف کنید باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. زمانی که این گیاه با زنجبیل همراه می‌شود خواص دارویی پیدا کرده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.

رازیانه گیاهی است که برگ‌های آن خوراکی است و به غذاها عطر و طعم دلچسبی می‌دهد. اگر این گیاه را تازه به تازه مصرف کنید باعث خوشبو شدن دهان می‌شود

 

 

برای این کار رازیانه و زنجبیلی که استفاده می‌کنید را بشویید. سپس آن‌ها را داخل ماهیتابه‌ی کوچک پر از آب قرار دهید. اجازه دهید به مدت حدود ده دقیقه در همین حالت بماند تا هر دو گیاه کاملاً خیس بخورند.

 

سپس زیر اجاق را روشن کنید و بگذارید به مدت یک ربع بجوشد.

سپس محلول به دست آمده را صاف کرده و داخل یک شیشه بریزید.

شما می‌توانید نیم ساعت قبل از غذا کمی از این محلول بنوشید. خواهید دید تأثیر زیادی در هضم غذا خواهد داشت.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:12 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 461827