سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ


این گیاه ناراحتی تنفسی مانند آسم، سرفه های مزمن و ذات‌الریه را درمان می‌کند و خلط آور است. علایم بیماری‌هایی مانند اسهال، بواسیر و عفونت مثانه را بهبود می‌دهد و با انگل‌ها مقابله می‌کند.

 

گل ماهور

 

گل ماهور که با نام‌های دُرماهى و زرماهى نیز شناخته می شود، گیاهی است با گل‌های طلایی و متعلق به تیره‌ی خرگوشک با ارتفاعی که گاهی به اندازه یک انسان می‌رسد. معروفیت درمانی این گیاه، بیشتر مربوط به تأثیر آن در معالجهء سرماخوردگی، آنژین و برونشیت است. به علت تأثیر آرامش‌بخش این گیاه، جهت تسکین حالت‌های عصبی، اضطراب، اختلال‌های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده نیز استفاده می‌شود. در خصوص استعمال خارجی برای نمونه در رفع درد مفصل‌ها به صورت کمپرس و در بهبود زخم‌ها و سوختگی به صورت پانسمان به‌کار می‌رود.

گل ماهور، بومی قاره اروپا و آسیاست. زیستگاه طبیعی آن در ایران، دامغان است و در غالب مناطق استپی، دامنه های کوهستانی و بیشه زارها و علف‌زارهای شهرستان دامغان می‌روید و بیشتر خاک‌های گچی شن دار و قلوه سنگ دارهای کوهستانی را ترجیح می‌دهد.

دوران گل دهی و زمان برداشت آن‌ها خرداد تا شهریور است. قسمت‌های مورد استفاده گل ماهور گل‌ها، برگ‌ها و گاهی ریشه ها است. این گیاه که در هر شرایط آب و هوایی رشد می‌کند حداقل 200 گونه مختلف دارد. نوع معمولی آن که گل‌های زردی دارد دارای خواص درمانی متعدد است که در این مطلب به ذکر چند خاصیت آن پرداخته‌ایم.

 

خواص دم کرده گل ماهور

سال‌هاست که از گل ماهور برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی استفاده می‌شود. دم کرده گل این گیاه ناراحتی تنفسی مانند آسم، سرفه های مزمن و ذات‌الریه را درمان می‌کند و خلط آور است. علایم بیماری‌هایی مانند اسهال، بواسیر و عفونت مثانه را بهبود می‌دهد و با انگل‌ها مقابله می‌کند.

* دم کرده آن استرس و کم خونی را برطرف می‌کند.

* خاصیت ضداسپاسمی آن گرفتگی معده را رفع می‌کند.

* این گل برای نرم شدن پوست آسیب دیده مفید است.

* سرشار از کلسیم، کرومیم، کبالت، منیزیم، نیاسین، فسفر، سیلیکون، سدیم، ویتامین A و C است.

* دم کرده گل‌های این گیاه تسکین دهنده قوی است و برای درمان میگرن از آن استفاده می‌شود.

* آب این گیاه و پودر تهیه شده از ریشه های خشک آن زگیل را از بین می‌برد.

* دم کرده آن خواب آور است.

* مالیدن دم کرده برگ آن روی زخم باعث بهبود عفونت می‌شود.

معروفیت درمانی این گیاه، بیشتر مربوط به تأثیر آن در معالجهء سرماخوردگی، آنژین و برونشیت است. به علت تأثیر آرامش‌بخش این گیاه، جهت تسکین حالت‌های عصبی، اضطراب، اختلال‌های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده نیز استفاده می‌شود

 

 

* عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌بخشد، بیمارانی که در مرحله درمان هستند قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

 

* خاصیت خلط آور دارد.

* التهاب نای را درمان می‌کند.

* مصرف آن به افرادی که از ناراحتی گوارشی مانند بواسیر، یبوست، اسهال و عفونت مثانه رنج می‌برند، توصیه شده است.

* در از بین بردن کرم‌های روده ای موثر است.

* گزش حشرات و تاول را درمان می‌کند.

* روغن آن عفونت‌های میکروبی و بیماری‌ها را از بین می‌برد.

* عفونت ادراری را برطرف می‌کند.

* در معالجه تب یونجه موثر است.

* ترکیبی از روغن زیتون و دم کرده آن، گوش درد را درمان می کند.

گل ماهور خشک

 

طرز مصرف

می‌توان مقداری از گل‌های تازه یا خشک این گیاه را بعد از دم کردن در یک لیتر آب، صاف کرد و روزانه، 3 تا 4 فنجان نوشید. جوشانده‌ی آن، بیشتر جهت استعمال خارجی تهیه می‌شود. در مورد سرماخوردگی، گرد را می‌توان به صورت انفیه به بینی کشید و همچنین می‌توان گیاه را به مدت یک هفته، در نیم لیتر روغن زیتون یا روغن بادام شیرین و نیم لیتر الکل قرار داده و به جهت مداوای رماتیسم و سرماخوردگی به صورت استعمال خارجی به کار برد.

 

شربت

25 گرم گل و 50 گرم شکر را در یک لیتر شیر بجوشانید، صاف کنید و در موارد سرفه مزمن و هر نوع ناراحتی ریوی یا سینه ای روزانه 6 قاشق از این شربت را بنوشید.

استعمال غیر خوراکی

اگر چند برگ گل ماهور را در شیر بجوشانید له شده آن به صورت ضماد بر روی کورک و انواع زخم‌های جلدی قرار دهید، تأثیر مفیدی می‌گذارد و نیز حمام آن‌ها برای مداوای اولسرها و بواسیر استفاده می‌شود.

موارد مصرف در زیبایی

چند برگ تازه گل ماهور را در شیر بپزید و به صورت مرهم روی پوست قرار دهید. بسیاری از ناراحتی‌های خاص پوست‌های خشک و شکننده با این مرهم برطرف می‌شوند. از گل‌های گل ماهور رنگ زردی به دست می‌آید که بانوان روم باستان از آن برای رنگ کردن موهای خود از آن استفاده می‌کردند.

طریقه جمع آوری

گل‌های این گیاه را باید در هوای آفتابی به صورت تدریجی که گیاه گل می‌دهد چید و فقط کاسه و سیخک آن را بدون حقه گل جمع آوری کرد و گلبرگ‌ها نباید پلاسیده شوند و باید به سرعت آن‌ها را در خشک کن با حد اکثر دمای 60 درجه سانتی‌گراد خشک کرد که در این حال به رنگ زرد روشن می‌مانند و بوی آن‌ها عسلی است.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:4 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

گیاه‌درمانی در ام اس

 


در این مقاله سعی بر آن داریم تا با معرفی چند گیاه دارویی بهبودگر در زمینه بیماری ام اس با آثار درمانی و نحوه مصرف آنها آشنا شویم.

 

گیاهان دارویی

 

با وجود اینکه در جهان مدرن و پیشرفته امروزی تاکنون دارو و ماده موثر‌ی جهت درمان کامل و قطعی بیماری ام اس کشف نشده است اماعلم پزشکی توانسته در شناخت و تولید داروها و مواد موثره مرتبط با کاهش روند پیشرفت این بیماری گامهای بلندی بردارد. اکثر روش‌های درمانی توانسته‌اند به کاهش علائم این بیماری کمک کنند و به جهت همین ناامیدی از درمان قطعی این بیماری است که آمارها نشان داده اند که اکثر افراد مبتلا به بیماری ام اس در سراسر جهان به طب مکمل و جایگزین رو آورده‌اند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا با معرفی چند گیاه دارویی بهبودگر در زمینه بیماری ام اس با آثار درمانی و نحوه مصرف آنها آشنا شویم. لازم به ذکر است که همیشه پیش از استعمال این سری گیاهان دارویی، قبل از قطع استفاده از دارو و یا اضافه کردن یک درمان جدید برای رژیم درمانی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی، مکمل‌ها و درمان‌های جایگزین هنگامی که در زمان و به روش صحیح مصرف نگردند و یا به تداخلات دارویی آنها توجهی نگردد می‌توانند عوارض شدید و غیر قابل برگشتی را به‌دنبال داشته باشند .

غاثف

 

گیاه غافث

در حال حاضر از این گیاه جهت درمان طیف وسیعی از بیماریها استفاده می‌گردد اما باید به این نکته توجه شود که دارای گونه‌های مختلفی بوده که هر کدام دارای خواص درمانی مستقلی هستند. مطالعات و تحقیقات اخیر در مورد گیاه غافث منجر به کشف خواص ضدویروسی، آنتی‌اکسیدانی، خواص ضدالتهابی و افزایش سوخت و ساز بدن شده است. امروزه تحقیقات بشر در مورد این گیاه معطوف خواص درمانی مرتبط با بیماری MS شده است‌. هرچند که تحقیقات عملی بر روی انسانها امکان پذیر نبوده است اما نتایج کنونی تحقیقات انجام شده، گویای کاهش علائم و نشانه های MS در افراد مبتلا به این بیماری است.

مقدار و دستور مصرف: 3-6 گرم از گیاه را همراه با مقداری آب جوشانده و مصرف گردد. همچنین می توان از فرآورده های معادل این گیاه استفاده کرد.

احتیاط دارویی: در صورت مصرف مقادیر زیاد این گیاه به علت وجود ترکیبات تانن دار، باعث اختلالات گوارشی و یبوست می گردد.  مقادیر بالای استعمال این گیاه دارای تداخل مصرف با داروهای بالا یا پایین آورنده فشار خون و داروهای ضد انعقاد خون است. در دوران بارداری و شیردهی در مقادیر زیاد مصرف نشود.

بوزیدان

 

بوزیدان

این گیاه دارویی به نامهای مختلفی شناخته می‌شود که از جمله رایج‌ترین این نامها می‌توان به جینسینگ هندی و آسانا اشاره کرد. نوع خاصی از گیاه توت می‌باشد. از ریشه و عصاره آن جهت درمان دردهای مزمن، رفع خستگی و التهاب‌، فرو نشاندن استرس و اضطراب استفاده می‌شود. تحقیقات اخیر در مورد این گیاه پیرامون درمان بیماران عصبی و کاهش علائم بیماری MS نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. مهمترین اثری را که برای آن برشمرده‌اند خاصیت ضدفراموشی این گیاه است. طبع بوزیدان گرم و خشک است و باید حتماً زیرنظر پزشک مصرف شود.  در ایران به اشتباه به ریشه گیاه پنیرباد که در منطقه سیستان و بلوچستان می‌روید و از آن به عنوان مایه پنیر استفاده می‌کنند بوزیدان می‌گویند در حالیکه بوزیدان و پنیرباد دو گیاه کاملاً متفاوت و مستقل از یکدیگر می‌باشند.

مقدار و دستور مصرف: 5 گرم از ریشه خشک شده این گیاه را در یک لیوان آب جوشانده و همراه کمی عسل میل شود. داروهای فرآوری شده از این گیاه در بازار موجود می‌باشد که توصیه می‌شود جهت مصرف از آنها استفاده گردد.

احتیاط دارویی:  مصرف مداوم و زیاد ریشه این گیاه برای فعالیت بیضه‌ها مضر است. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیر دهی توصیه نمی‌گردد.

قاصدک

 

ریشه و برگ گیاه قاصدک

در طب کره ای از قاصدک برای افزایش انرژی و حفظ سلامت عمومی بدن استفاده می‌کنند و این در حالی است که طب غربی، همچنین طب عربی از آن برای درمان اختلالات گوارشی و بیماریهای پوستی استفاده می‌کنند. این گیاه به‌طور وحشی در چمنزار‌ها، مزارع یونجه، اراضی مرطوب کنار نهرها مراتع و زمین‌های بایر در نواحی معتدل می‌روید. گیاه قاصدک گیاهی است بی‌بو، خیلی کوچک و کوتاه‌تر از 40 سانتی‌متر که شیرابه یا مایع سفیدی ترشح می‌نماید. گاهی از گیاه قاصدک به عنوان علف هرز مزارع، چمن‌زارها و دشت‌های اطراف شهرها یاد می‌شود. ولی این شاید به معنی عدم‌ آگاهی بشر از خواص مهم آن باشد. گیاه قاصدک، یک غذای مغذی است. در بهار برگ‌های جوان آن را مانند سبزی چیده و استفاده می‌کنند چون برگ‌ها تلخ است باید با ترشی آب‌لیمو و یا سرکه در سالاد مصرف شود. برگ‌های این گیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A, C, D و گروه B، همچنین آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بور و سیلیکون است.

ریشه این گیاه را در اواخر زمستان یا اوایل بهار از خاک بیرون آورده و خشک کرده، مصرف می‌نمایند. ریشه گیاه حاوی اینولین و اسانس روغنی فرار و اسیدهای چرب (میریستیک اسید)، کاروتنوئیدها، ویتامینA، موسیلاژ و پکتین است. در سراسر دنیا قاصدک برای درمان انواعی از بیماری‌های کبدی و کیسه صفرا استفاده می‌شده است. از دیگر موارد مصرف سنتی ریشه و برگ گیاه، درمان بیماری‌های پستان، احتباس مایعات، اختلالات گوارشی، درد مفاصل، تب و بیماری‌های پوستی را می‌توان نام برد. امروزه به دلیل محتوی بالای مواد مغذی، ‌برگ‌های گیاه به طور گسترده‌ای به عنوان مکمل غذایی برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. تحقیقات و آزمایشات اخیر بر روی این گیاه نشان داده‌اند که گیاه می‌تواند خستگی و ضعف بدنی را کاهش دهد و موجب بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن شود. این تحقیقات همچنین منجر به کشف خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه شده است. قاصدک توانسته امروزه نظر متخصصین را در مورد کشف داروهایی جهت درمان و کاهش علائم بیماری MS را به خود جلب کند که دلیل آن را طیف وسیعی از مواد موثر گیاهی موجود در آن دانسته اند.

مقدار و دستور مصرف: ریشه‏های گیاه قاصدک می‏توانند به عنوان قهوه بدون کافئین مورد استفاده قرار گیرند. برای این‏کار باید آنها را خشک کنید، سپس آنها را آسیاب کرده و مثل قهوه از آن استفاده کنید. 2 تا 8 گرم از ریشه خشک‌شده گیاه را سه بار در روز برای مدت 3 روز متوالی می توان استفاده و پس از آن یک هفته وقفه در مصرف این گیاه انداخته و مجداداً مصرف گردد. همچنین برگ‌های این گیاه  را می‌توان در سالاد و یا به صورت پخته شده استفاده کرد.

مطالعات و تحقیقات اخیر در مورد گیاه غافث منجر به کشف خواص

ضدویروسی، آنتی‌اکسیدانی، خواص ضدالتهابی و افزایش سوخت و ساز

بدن شده است. امروزه تحقیقات بشر در مورد این گیاه معطوف خواص

درمانی مرتبط با بیماری MS شده است

 

احتیاط دارویی: ریشه و برگ‌های قاصدک کاملا بی‌خطر بوده، بدون هیچ‌گونه اثرات جانبی یا خطرهای احتمالی به‌جز واکنش‌های آلرژیک که به ندرت بروز می‌کنند. به هر حال با توجه به اثر ریشه قاصدک بر ترشح صفرا، کمیسیون مصرف دارو آلمان  مصرف این گیاه دارویی توسط کسانی که به انسداد مجاری صفراوی یا دیگر بیماری‌های خطرناک کیسه صفرا مبتلا هستند را ممنوع کرده است و کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند،‌ فقط تحت نظر پزشک می‌توانند از این گیاه استفاده کنند. ریشه قاصدک می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید و از این طریق تشدید درد ناشی از زخم گوارشی شود.  افراد با آلرژی شناخته شده به گیاهان خانواده کاسنی، مانند بابونه و بومادران باید این گیاه را با احتیاط مصرف کنند. تداخل دارویی شناخته شده‌ای با قاصدک وجود ندارد. اما بر اساس ‌آن‌چه ما درباره اثرات ریشه گیاه می‌دانیم ممکن است وقتی همراه با داروهای دیورتیک، انسولین یا داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون استفاده شود، تا حدی خطرناک باشد. به علاوه در کسانی‌که داروی لیتیوم می‌گیرند، باید دیورتیک‌های گیاهی مانند برگ قاصدک را فقط زیر نظر پزشک مصرف کنند، زیرا با مصرف این دارو دهیدراتاسیون احتمالی، ممکن است خطرناک باشد. بی‌خطری گیاه در بچه‌های کم‌سن و سال، خانم‌های حامله یا شیرده و کسانی‌که بیماری‌ شدید کبدی یا کلیوی دارند ثابت نشده است.

چای بابونه

 

بابونه

بابونه گیاهی است که قرن ها از آن به صورت استعمال خارجی و خوراکی جهت درمان بیماریهای پوستی، بی‌خوابی و اضطراب، ناراحتی های معده، اسهال و... استفاده می‌شود. گیاه بابونه به عنوان یک گیاه آنتی‌اکسیدان و ضد‌باکتری و مطرح است. همچنین توانایی این گیاه در کند کردن رشد تومورهای سرطانی نیز در حال تحقیق و بررسی است.  در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در مورد اثرات دارویی این گیاه برای درمان و کاهش علائم بیماری MS صورت گرفته است و نتایج امیدوارکننده‌ای نیز به همراه داشته است اما به هر حال باید پذیرفت از آنجا که انجام آزمایشات بالینی بر روی انسانها امکان پذیر نمی‌باشد روند این تحقیقات و آزمایشات زمانبر است.

مقدار و دستور مصرف: دم کرده این گیاه،2  تا 3 بار در هفته میل گردد.

احتیاط دارویی: از مصرف مداوم و زیاد دم‌کرده این گیاه پرهیز شود. قبل از مصرف حتماً با پزشک معالج مشورت گردد. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌گردد.


[ سه شنبه 92/8/28 ] [ 10:3 صبح ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

در طب سنتی و گیاه‌درمانی بیشتر از تخم رازیانه استفاده می‌شود و آن هم به صورت جوشانده و یا عصاره‌ی روغنی    .


 

نفخ می‌کنید؟ فشارخونتان بالاست؟ اضافه‌وزن دارید؟ یبوست دست از سرتان بر نمی‌دارد؟ از قدیم گفته‌اند مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد. برای رفع تمام این مشکلات می‌توانید رازیانه را به سبد خرید و بشقاب‌هایتان اضافه کنید. این گیاه تمام خواص سبزی‌ها و ادویه‌ها را یکجا دارد. با ما باشید تا بیشتر با خواص رازیانه آشنا شوید    .

 

تخم رازیانه و هزاران خاصیت

در طب سنتی و گیاه‌درمانی بیشتر از تخم رازیانه استفاده می‌شود و آن هم به صورت جوشانده و یا عصاره‌ی روغنی. تخم رازیانه خواصی دارد که برای مقابله با مشکلات گوارشی مانند دل پیچه و یا درمان نفخ     موثر است. اگر بچه شیر می‌دهید و فکر می‌کنید شیرتان کم است نیز می‌توانید به تخم رازیانه اعتماد کنید. به خاطر اینکه این گیاه باعث ترشح بیشتر شیر می‌شود    .

 

رازیانه دوستدار تناسب اندام شما

هر 100 گرم از این گیاه حدود 30 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند و می‌بینید که زیاد نیست. در واقع رازیانه یک سبزی کم کالری محسوب می‌شود. چون 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. رازیانه سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و برای همین شما را از پرخوری و ریزه‌خواری دور می‌کند. این سبزی پرخاصیت سرشار از پتاسیم است به همین دلیل هم بین سبزیجات دیورتیک یا همان ادرارآور جا دارد. اگر از احتباس آب     رنج می‌برید یعنی اینکه بدنتان حالت پف کرده دارد نیز می‌توانید به این سبزی اعتماد کنید. چون مازاد آب جمع شده در بافت‌ها را از طریق ادرار از بدن خارج می‌کند    .

رازیانه حاوی مواد معدنی زیادی است. در واقع این سبزی منبع خوب کلسیم به اضافه‌ی پتاسیم می‌باشد

رازیانه دوست استخوان‌هایتان

رازیانه حاوی مواد معدنی زیادی است. در واقع این سبزی منبع خوب کلسیم به اضافه‌ی پتاسیم می‌باشد. اگر به هر دلیلی علاقه ای به مصرف محصولات لبنی ندارید و دنبال منابع دیگر کلسیم می‌گردید رازیانه را دریابید. این سبزی منبع گیاهی کلسیم محسوب می‌شود. هر 100 گرم رازیانه حاوی حدود 40 تا 45 میلی‌گرم کلسیم است. پتاسیم موجود در این سبزی اجازه نمی‌دهد که کلسیم از بدن دفع شود. نتایج پژوهش‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد مصرف رازیانه احتمال از بین رفتن ترکیبات استخوانی را کاهش می‌دهد برای همین هم استحکام استخوان‌ها بیشتر می‌شود. اگر نمی‌خواهید به این زودی‌ها پوکی استخوان بگیرید حتماً رازیانه را به سبد خریدتان اضافه کنید.

 

رازیانه سرشار از ویتامین مورد نیاز خانم‌ها

رازیانه سرشار از ویتامین B9 می‌باشد که برای خانم‌ها لازم و ضروری است. به ویتامین B9 اسیدفولیک نیز می‌گویند و معمولاً بدن خانم‌ها با کمبود این ویتامین مواجه می‌شود. مخصوصاً در دوره‌ی بارداری مصرف زیاد این ویتامین برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی جنین لازم است.

در برخی موارد کم خونی خانم‌ها تنها به دلیل کمبود آهن نیست بلکه کمبود ویتامین B9 نیز می‌تواند با کم خونی آن‌ها ارتباط داشته باشد. در نهایت باید بدانید که ویتامین B9 مانند دیگر اعضای خانواده‌ی ویتامین B در خلق و خوی ما تأثیر دارد. کمبود آن باعث کم حوصلگی و بد خلقی می‌شود. اگر می‌خواهید همیشه بانشاط و سرحال باشید رازیانه را دریابید.

 

رازیانه برای آن‌هایی که از یبوست رنج می‌برند

رازیانه نیز مانند اکثر سبزیجات حاوی فیبر می‌باشد. رازیانه حاوی 3 تا 4 درصد فیبر است. خوشبختانه فیبرهای این سبزی از نوعی است که با روده‌ها سازگارتر است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. حتماً می‌دانید که مصرف کافی فیبرهای غذایی برای دفع راحت و خلاص شدن از دردسرهای یبوست لازم است.

البته باید توجه داشته باشید که این سبزی می‌تواند ایجاد آلرژی بکند به خصوص در بین افرادی که به گرده‌ی گل حساسیت دارند. بهتر است بچه‌ها از مصرف این سبزی خودداری کنند.

 

رازیانه برای کنترل فشارخون

این خاصیت رازیانه همچنان به میزان پتاسیم آن مربوط می‌شود. همان طور که گفتیم رازیانه یکی از منابع غذایی پتاسیم محسوب می‌شود. هر 100 گرم از این سبزی حاوی 400 تا 500 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد. مصرف 150 تا 200 گرم رازیانه می‌تواند به راحتی 15 تا 20 درصد نیاز روزانه‌ی ما به پتاسیم را تامین کند. برای همین هم رازیانه می‌تواند تعادلی بین سدیم و پتاسیم بدن ایجاد کند که برای تنظیم فشارخون لازم است. برای اینکه فشارخونتان کنترل شود حتماً مصرف سدیم (نمک) را کاهش داده و مصرف پتاسیم را بیشتر کنید. خوشبختانه مصرف رازیانه یکی از روش‌های مطمئن برای بالا بردن میزان پتاسیم بدن می‌باش


[ دوشنبه 92/8/27 ] [ 9:38 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

 

کیست هاى خوش خیم تخمدان از بیمارى هاى شایع در زنان جوان است. هر عاملى که باعث اختلال در تخمک گذارى شود منجر به آزاد نشدن تخمک در موعد مقرر و احتباس مایع داخل فولیکول هاى تخمدانى مى شود، با آزاد نشدن فولیکول، تخمک آزاد نشده و تجمع مایع داخل فولیکول منجر به ایجاد کیست مى شود.دکتر نوشین سنگول متخصص زنان و زایمان و نازایى در این درباره مى گوید: «کیست هاى خوش خیم تخمدانى کیست هایى با جدار نازک بوده که حاوى مواد مایع یا نیمه جامد هستند، این کیست ها یک تومور یا غده نیستند و در واقع احتباس مقدارى مایع خوش خیم در تخمدان هستند.»

• عوامل ایجاد کننده

وى در رابطه با عوامل ایجاد کننده مى گوید: «علت اولیه پیدایش کیست هاى تخمدانى اختلال تخمک گذارى است که مى تواند منشاء تخمدانى یا غیرتخمدانى داشته باشد. در منشاء تخمدانى معمولاًَ با یک تخمدان تنبل- گاهى با زمینه ارثى- روبه رو هستیم و در بیشتر مواقع علائمى مانند چاقى و پرمویى هم در فرد دیده مى شود.

در این موارد اصولاً با درمان دارویى بیمارى رفع مى شود ولى با قطع شدن دارو مجدداً بیمارى برگشت پذیر است. علت دیگر زیادى هورمون پرولاکتین-هورمون محرک تولید شیر در بدن- است. اگر این هورمون در اثر بیمارى یا غیربیمارى افزایش پیدا کند با اختلال تخمک گذارى مواجه مى شویم.

در این مواقع با فشار سینه شیر از آن خارج مى شود و در آزمایش هورمونى، پرولاکتین افزایش قابل توجهى دارد.کم کارى تیروئید، پرکارى تیروئید و سایر اختلالات هورمونى که سیستم هاى مختلف بدن را درگیر مى کنند نیز مى توانند به نوعى اختلال تخمک گذارى و بروز کیست تخمدانى منجر شوند نظیر: بیمارى هاى غدد فوق کلیوى، نشانگان کوشینگ و ...»
• علایم بالینى
دکتر سنگول در باره علائم بالینى کیست تخمدانى مى گوید :« از علایم شایع در سابقه بیماران قاعدگى هاى نامنظم است که بیشتر به صورت عقب افتادن عادت ماهانه بروز مى کند.ممکن است با توجه به عامل ایجادکننده کیست با علائمى نظیر چاقى، پرمویى مواجه شویم.قابل ذکر است که در اختلالات هورمونى در این زنان ممکن است هورمون مردانه افزایش یابد که در این صورت شاهد پرمویى در نواحى صورت، شکم، دست و پا، به ویژه قسمت ران ها هستیم که کیفیت این موها با موهاى طبیعى بدن فرق دارد.
• باردارى
وى تشریح کرد: «احتمال حاملگى در افراد با کیست هاى خوش خیم تخمدانى نسبت به افراد عادى کمتر است، به این دسته از افراد توصیه مى شود که زودتر باردار شوند. با توجه به اینکه در ابتداى باردارى میزان هورمون ها به شدت تغییر مى کند، ممکن است این تغییر ناگهانى هورمون باعث ایجاد کیست شوند ولى پس از چند ماه با عادت کردن بدن به این تغییرات این کیست ها معمولاً فروکش مى کنند.»
در رابطه با علائم کیست در باردارى افزود که دردهاى مختصر شکمى ایجاد مى کنند و نیاز به درمان خاصى ندارند ولى باید تحت نظر بوده و کنترل شوند، اغلب اوقات در باردارى بهبود پیدا مى کنند ولى در صورت ایجاد درد و ناراحتى شدید و یا پیچ خوردگى، افزایش سایز و اندازه اقدام به جراحى مى کنند، تا بدین ترتیب از درد و ناراحتى مریض کاسته شود.
• یائسگى
دکتر سنگول اشاره کرد برخلاف سنین جوانى در یائسگى به هرگونه کیستى در تخمدان اهمیتى جدى داده شده و باید درمان و پیگیرى شوند.
• پیشگیرى
براساس اظهارات وى افرادى که قاعدگى هاى نامرتب دارند یا داراى بیمارى هاى زمینه اى هستند و یا داراى سابقه خانوادگى این بیمارى هستند باید حداقل سالانه براى کنترل مراجعه کنند، همچنین معمولاً تا دو سال پس از بلوغ پریودهاى نامنظم به صورت طبیعى اتفاق مى افتد ولى وجود این مسئله پس از این دوران نیاز به بررسى دارد.
• درمان
دکتر سنگول در مورد درمان کیست هاى خوش خیم تخمدان تصریح کرد: «این گونه کیست ها اغلب در طى دو ماه به درمان دارویى پاسخ مى دهند ولى در صورت مقاوم بودن به درمان و یا بزرگ تر شدن اقدام به جراحى مى کنند که در این صورت احتمال خوش خیمى کیست کمتر مطرح مى شود.این کیست ها یا جراحى آنها در نازایى آینده دختران تاثیرى ندارد، فقط در این گونه افراد میزان حاملگى کمتر از افراد عادى است.» وى در پایان گفت: «بهترین راه درمان کیست پیشگیرى از آن است.»

 


[ پنج شنبه 92/8/2 ] [ 9:36 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

 

پندهای پرشکی مولا علی (ع)
خون گرفتن بدن را سالم و عقل را محکم میکند.
عطر به شارب( محاسن ) زدن از اخلاق پیامبر است و احترامی برای نویسندگان اعمال است.
مسواک موجب خشنودی خداست سنت پیغمبر (ص) است و دهان را خوشبو میکند.
روغن زدن پوست را نرم و قوای دماغی را زیاد میکند مجاری عرق را باز میکند خشکی را برطرف مینماید و رنگ را روشن میکند.
شستن سر ، چرک را میبرد و گردو خاک را پاک میکند.
آب در دهان گرداندن و شستن بینی سنت است و دهان و بینی را پاک میکند.
نوره نشاط آور و تمیز کننده تن است.
کفش نیکو نگهدار بدن است و کمک وضو و نماز است.
ناخن گرفتن درد بزرگ را جلو میگیرد و روزی را زیاد میکند.
برطرف کردن موی زیر بغل بوی بد را رفع میکند و پاک کننده است و سنتی است که پیغمبرپاک (ص) دستور داده.
شستن دستها پیش از غذا و بعد از آن روزی را فراوان کند مانع چربی لباس است و دیده را روشنی بخشد.
سیب معده را شستشو دهد و نظیف کند.
کندر جویدن دندانها را محکم و بلغم را رفع کند و بوی دهان را برطرف کند.
به قلب ضعیف را تقویت میکند معده را پاکیزه و قوت قلب را زیاد میکند ترسو را پر دل و فرزند را زیبا نماید.
طهارت گرفتن با آب سرد بواسیر را قطع میکند.
شستن لباس غم و قصه را زایل کند ( چرک را از بین می برد ) و شرط نماز است.
پس از غذا انگشتان خود را بلیسید که خداوند به شما برکت دهد.
غذا را بگذارید سرد شود هر وقت غذای گرم نزد پیغمبر می آوردند میفرمود : بگذارید سرد و قابل خوردن شود خدا نخواسته ما حرارت آتش را بچشیم برکت در غذای سرد است.
از گوشت پرندگان که سنگدان و خارپشت پا و چینه دان ندارند اجتناب کنید.
از خوردن گوشت درندگان نیشدار و پرندگان چنگال دار پرهیز کنید.
سپرز( دمبلان گوسفند ) نخورید که خون را فاسد میکند.
از غده های گوشت اجتناب کنید که رگ خوره را تحریک میکند.
خرما بخورید که شفای هر دردی است.
اگر به درد چشم مبتلا شدید آیه الکرسی بخوانید و به خود تلقین کنید که خوب شدم انشاء الله بهبودی پیدا می کنید.
بر سر سفره غذا نام خدا ببرید و طغیان نکنید که نعمت و روزی خدا است میخورید.
هرگاه مسلمانی ضعیف شد گوشت و شیر بخورد که خدا در آنها قوت نهاده .
بدون شام نخوابید که بدن ویران میشود.
هر دردی از داخل بدن است بجز زخم و تب که ( از خارج ) به بدن میرسد .
سوزش تب را با بنفشه و آب خنک فرو نشانید که حرارت تب گوئیا از نفس جهنم است.
تا مرض بر صحت غلبه نکند نباید مسلمان درمان کند.
بوی ناراحت کننده بدن را با آب برطرف کنید.
همیشه خود را وارثی کنید ( کثیف نباشید)خدا بنده کثیفی را که موجب آزار همنشین است دشمن دارد.
با انگشت ( یا زبان) عسل خوردن درمان هر دردی است خداوند فرموده : ( از شکم زنبورها نوشابه ای رنگارنگ بیرون آید که در آن برای مردم شفا است ) عسل خوردن و قرآن خواندن و کندر جویدن بلغم را آب کند.
پیش از غذا نمک بخورید اگر مردم از خواص نمک خبر داشتند آنرا بر باز هر مجرب ترجیح میدادند. هرکه قبل از غذا نمک بخورد هفتاد بلا و آفتهایی که جز خدا نمی داند از جانش دور شود.
در تابستان بر بدن تب دار آب سرد بریزید که حرارت را خاموش میکند.
کسی را که بر سر غذا نشسته شتابزده نکنید تا فارغ شود و همچنین کسی را که مشغول قضای حاجت است.
یاد ما خانواده برای دردها و وسواس سینه ها شفاست و دوستی ما رضایت پروردگار است.
از سگ فاصله بگیرید اگر تصادفا با آن تماس پیدا کردید اگر با رطوبت بود جامه را بشویید و اگر خشک بوده آب بر آن بپاشید.
کدو بخورید که قوای دماغی را زیاد میکند ، پیغمبر (ص) به کدو علاقه داشت.
قبل و بعد غذا ترنج بخورید آل محمد چنین میکنند.
گلابی قلب را جلا میبخشد و دردهای داخلی را تسکین می دهد.
آب را به جای بوی خوش بکار برید.
ایستاده آب نخورید که باعث درد بی درمان است مگر اینکه خدا علاج کند.
نوزاد را روز هفتم ختنه کنید از سرما و گرما هم نترسید چه آنکه ختنه پاک کننده بدن است.
و زمین از بول ختنه نشده به خدا می نالد.
من دوست دارم مومن پانزده روز یک بار نوره بکشد.
سر کشیدن شیر ، خوردن شیر درمان هر دردی است بجز مرگ.
ماهی کم بخورید که بدن را آب میکند بلغم را زیاد و خون را غلیظ مینماید.
انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی میکند.
هر دانه انار که در معده قرار گیرد تا چهل شب دل را زنده کند و جان را از امراض امان بخشد و وسوسه شیطان را براند.
سرکه نان خورش خوبی است صفرا بر و حیات بخش قلب است.
کاسنی بخورید که در هر صبحگاه قطره ای شبنم بهشتی بر برگ آن مینشیند.
آب باران بخورید که بدن را پاک کند و مرض را براند خدا فرموده : ( از آسمان باران فرود آورد تا شما را پاک کند و آلودگی شیطان را از جانتان دور کند و دلها را محکم و قدمها را استوار نماید)
سیاه دانه دوای هر دردی است مگر زهر آگین باشد.
برای زن آبستن دوا و غذایی بهتر از خرمای تازه نیست خدای متعال به مریم فرمود : ( درخت خرما را به جانب خود تکان ده خرمای تازه برایت فرو ریزد بخور و بنوش و چشم روشن دار )
با خرما کام نوزادان را بردارید پیغمبر (ص) با حسن و حسین (ع) چنین کرد.
با بنفشه انفیه بسازید.
حجامت را از دست ندهید.


[ پنج شنبه 92/8/2 ] [ 9:33 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 461976