سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب قرآنی و طب اسلامی ایرانی
 
قالب وبلاگ

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران اسپانیایی که در مورد مشکلات دستگاه گردش خون و بیماریهای قلبی تحقیق می‌کنند، معتقدند سکته قلبی در ساعات اولیه روز بیشتر رخ می‌د‌هد.
نتیجه پژوهشی تا‌زه حاکی از آن است که بیشترین سکته‌های قلبی در فاصله زمانی 6 صبح تا 12 ظهر اتفاق می‌افتند. پژوهشگران اسپانیایی می‌گویند احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌یا اختلال در ضربان قلب هم با ساعات روز در ارتباط است.
این پژوهشگران می‌گویند، خطرناک‌تری زمان، فاصله بین ساعات 6 صبح تا 12 ظهر است. آنان اضافه می‌کنند که احتمال مرگ در اثر سکته قلبی در این ساعت بیشتر است.
سیستم گردش خون و عضلات قلب در نخستین ساعات روز انرژی کمتری دارند. از اینرو احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌مغزی یا قلبی و اختلال در ضربان قلب در این ساعات بیشتر است. دلیل این ضعف هم به ریتم ساعت زیستی یا همان ساعت درونی بدن انسان برمی‌گردد که فعالیت‌هایی مثل ساعت خواب یا میزان حرارت بدن را تنظیم می‌کند.
پژوهشگران معتقدند این ساعت درونی هم ریتمی 24 ساعته دارد و میزان نور خورشید و حرارت بر فعالیت آن تأثیرگذار است.
اندازه‌گیری وسعت بافت مرده قلب پس از سکته
پژوهشگران اسپانیایی اطلاعات پرونده 811  بیمار را که در فاصله سال‌های 2003 تا 2009 دچار سکته قلبی شدند بررسی کردند. این بیماران همگی در یکی از بیمارستان‌های مادرید بستری شده بودند.
آیدا سوآرز بارینتوس و همکاران او مقاله‌ ‌در مورد نتیجه پژوهش خود نوشتند که در مجله تخصصی قلب به چاپ رسیده است.
این پژوهشگران در مقاله خود شرح می‌دهند که به طور معمول وقتی بیماری به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری می‌شود پزشکان میزان دو آنزیم مختلف در خون او را انداز‌ه‌گیری و ثبت می‌کنند. غلظت این آنزیم‌ها نشان‌دهنده آن است که در اثر سکته چه میزان از بافت عضله قلب مرده است.
بررسی اطلاعات مربوط به این بیماران نشان می‌د‌هد که بافت مرده عضلات قلب در افرادی که در فاصله ساعات 6 صبح تا 12 ظهر سکته کرده‌اند حدود 20 درصد وسیع‌تر از بافت مرده در عضلات قلب افردی بوده است که در ساعات دیگری از روز دچار سکته شده‌اند.
اطلاعاتی برای تحقیق در مورد روش‌های پیشگیری از ابتلا به سکته
یک سوم بیمارانی که در بیمارستان مادرید بستری شدند در فاصله ساعات 6 صبح تا 12 ظهر سکته کرده بودند، 29 درصد در فاصله ساعات 12 ظهر تا 18 عصر، 20 درصد در فاصله ساعت 18 عصر تا نیمه شب و 17  درصد از نیمه شب تا ساعت 6 صبح.
البته پژوهشگران اسپانیایی در مقاله خود تأکید می‌کنند که در تحقیق آنها اندازه‌گیری میزان بافت مرده قلب تنها با توجه به غلظت آنزیم‌های قلبی تعیین شده است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب روش دیگری است که از آن برای اندازه‌گیری وسعت بافت مرده قلب استفاده می‌شود. نکته دیگر اینکه در این تحقیق، تنها اطلاعات بیمارانی منظور شده که موفق شدند خود را بیمارستان برسانند.
با این حال پژوهشگران اسپانیایی معتقدند، نتیجه این تحقیق شامل اطلاعات باارزشی برای تحقیقات بعدی است که روش‌های پیشگیری از ابتلا به سکته را بررسی می‌کند. اکنون می‌توان ساعات پرخطر روز را هم در آنالیز اطلاعات در نظر گرفت.


[ شنبه 92/6/30 ] [ 11:29 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد، فضاهای بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.
استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده که توده استخوانی را ایجاد می‌کند. در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست، به طوری که توده استخوانی در سنین 20 تا 30 سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. حداکثر توده استخوانی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد.
در این وضعیت، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. این پدیده در سنین سالمندی شایع بوده اما با اقدامات ساده‌ای می‌توان آن را به تاخیر انداخت یا شدت آن را کاهش داد.
 پوکی استخوان اغلب تا زمان شکستگی استخوانی علامتی ندارد
اهمیت پوکی استخوان در آن است که اغلب تا زمان شکستگی استخوانی علامتی ندارد. ستون فقرات، استخوان ران، لگن، مچ دست و انتهای ساعد به ترتیب شایع‌ترین محل‌هایی هستند که در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند. بسیاری از شکستگی‌های ستون فقرات تنها با درد شدید پشت همراه هستند و علامت دیگری ندارند. انحراف ستون مهره‌ها در اثر جوش خوردن خودبخودی آنها می‌تواند از علایم این بیماری باشد.
چه عواملی ایجاد کننده پوکی استخوان هستند؟
- سن: با بالارفتن سن، تراکم استخوان در هر دو جنس به تدریج کاهش می‌یابد؛ به طوری که از حدود 40 سالگی نیم تا یک درصد در سال کاهش می‌یابد.
- جنس: پوکی استخوان در زنان به دلیل کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی شایع‌تر است؛ به طوری که زنان در هر سنی 4 تا 5 برابر مردان دچار شکستگی استخوان می‌شوند.
- یائسگی و کاهش هورمون‌های جنسی: هورمون‌های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارند. بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمون‌ها شود پوکی استخوان را تسریع می‌کند.
- سابقه فامیلی: در صورت سابقه شکستگی در بستگان نزدیک (پدر، مادر، خواهر و برادر) احتمال ابتلا به شکستگی تا دو برابر افزایش می‌یابد.
- نژاد و عوامل ارثی: نژاد آسیایی و افرادی که پوست و موی روشن دارند، بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.
- جثه بدنی: استخوان‌بندی ظریف و جثه کوچک‌تر موجب افزایش احتمال پوکی استخوان می‌شود.
- بیماری‌های همراه: برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع1، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات هورمون‌های جنسی، اسهال مزمن و اختلالات سوء جذب، بی‌اشتهایی عصبی، پیوند اعضا و برخی سرطان‌ها باعث افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می‌شوند.
- مصرف داروها: مصرف طولانی مدت داروهای حاوی کورتون، داروهای ضد صرع و داروهایی که برای درمان بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند؛ موجب بروز پوکی استخوان می‌شود. این دسته داروها حتما باید با تجویز پزشک و درصورت نیاز با مکمل‌های دارویی مانند کلسیم و ویتامین «د» مصرف شوند.
- ورزش و فعالیت بدنی: ورزش سبب افزایش رشد استخوانی بویژه در کودکی و دوران بلوغ می‌شود. ورزش مناسب و متناسب با سن به طور مستمر موجب افزایش تراکم استخوانی می‌شود.
- رژیم غذایی: کلسیم باعث قوی شدن استخوان‌ها می‌شود. ویتامین «د» نیز مانند کلیدی است که باعث ورود کلسیم به استخوان‌ها و استحکام آنها می‌شود. مصرف این دو ماده در رژیم غذایی به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.
- مصرف دخانیات و الکل: مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، پیپ و چپق موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی می‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول‌های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می‌شود.
پوکی استخوان چگونه منجر به شکستگی می‌شود؟
حدود 5 درصد زمین خوردگی‌ها منجر به شکستگی می‌شوند
به گزارش یسنا، مسلما استخوان‌هایی که استحکام کافی برای حفظ تعادل بدن را نداشته باشند، به راحتی متعاقب نیروهای جزیی مانند زمین خوردن و یا سقوط از پله دچار شکستگی می‌شوند. به همین دلیل شایع‌ترین علت شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان سقوط و زمین خوردن است. عواملی مانند موانع محیطی، نور کم، اختلال بینایی، فراموشی و استفاده از داروهای خواب آور در افزایش احتمال سقوط و شکستگی نقش دارند.
پوکی استخوان علامتی ندارد اما با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید
- کاهش قد به میزان حدود 3 سانتی‌متر نسبت به دوران جوانی
- قوز درستون فقرات که به تازگی ایجاد شده باشد
- شکستگی دراثر ضربه خفیف یا زمین خوردن جزیی
اگر به پوکی استخوان مشکوک شدیم، چه کنیم؟
بخاطر داشته باشید که پوکی استخوان براحتی قابل تشخیص و درمان است. تشخیص پوکی استخوان توسط پزشک و با اندازه‌گیری تراکم استخوان انجام می‌شود. اندازه‌گیری تراکم استخوان یک ر وش بدون درد است که با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام شده و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.
در صورت تشخیص پوکی استخوان با بکارگیری توصیه‌های دارویی و غیردارویی می‌توان از پیشرفت پوکی استخوان و شکستگی استخوان که مهم‌ترین عارضه آن است پیشگیری کرد. رعایت رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات و فعالیت بدنی مناسب از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. داروهای موثر در افزایش توده استخوان باید با تجویز پزشک مصرف شوند. در صورت نیاز به این داروها آنها را مطابق دستور دارویی و بطور مستمر استفاده کنید.
در صورت بروز پوکی استخوان برای پیشگیری از شکستگی چه باید کرد؟
با پیش‌بینی دستگیره و نرده در محل پله، آشپزخانه و حمام؛ کنترل مستمر موانع عبور و مرور و استفاده از صندلی یا چهارپایه در حمام و آشپزخانه از زمین خوردن جلوگیری کنید. همچنین اگر از داروهای آرام بخش استفاده می‌کنید حتما محل رفت و آمد خود را در شب کنترل کنید تا مانعی سر راه شما نباشد.
چگونه از بروز پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟
- برای پیشگیری از پوکی استخوان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به دریافت ویتامین «د» کمک می‌کند.
- از منابع کلسیم و ویتامین «د» به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
- از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) خودداری کنید.
- ورزش مستمر و متناسب را در برنامه زندگی خود بگنجانید.
پزشکان چه توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان دارند؟
- غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه سه لیوان شیر یا ماست کم چرب (یا دو قطعه پنیر بجای هر لیوان شیر) می‌تواند کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرده به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.
- از مصرف نوشابه‌ یا قهوه خودداری کرده و دوغ کم نمک را جایگزین آن کنید. روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
- ماهی‌ها، جگر و تخم مرغ منابع غذایی حاوی ویتامین «د» هستند؛ از آنها در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنید.
- اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید حداقل سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی کنید.
پیاده‌روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.


[ شنبه 92/6/30 ] [ 11:29 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

سایش دندانی در واقع از دست رفتن سطوح دندانی است که علت آن پوسیدگی یا ضربه نیست. سایش غیرطبیعی دندان‌ها می‌تواند مینا، عاج و حتی اعصاب و عروق دندانی را درگیر کند...
سایش مکانیکی سطوح دندانی به یکدیگر در حرکات فکی طی جویدن، دندان‌قروچه و فشرده‌شدن دندان‌ها به یکدیگر در شرایط استرس رخ می‌دهد. در این نوع سایش، دندان‌های خلفی صاف‌تر می‌شوند و دندان‌های قدامی کوتاه‌تر. این نوع سایش دندانی در تمام دندان‌ها اتفاق می‌افتد و قسمتی از روند طبیعی پدیده افزایش سن است. در موارد شدید این نوع سایش دندانی، فرم صورت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بد شکل می‌شود. در موارد اندکی نیز حساسیت به شیرینی، سرما و گرما وجود خواهد داشت.
 علل سایش دندان ها :
دندان‌قروچه
دندان‌قروچه فشردن و سایش غیرارادی دندان‌ها به یکدیگر است. اغلب در زمان خواب اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند طی بیداری هم به وقوع بپیوندد. استرس، اضطراب، موقعیت غیرطبیعی دندان‌ها و فکین علت آن است. با استفاده از محافظ‌های شبانه دندانی و در مواردی تصحیح تماس‌های دندانی، می‌توان آثار دندان‌قروچه را درمان و شرایط را راحت‌تر کرد. این محافظ که می‌تواند از نوع سخت یا نرم باشد، موقع خواب در دهان گذاشته می‌شود. در موارد سایش‌های شدید، درمان توسط روکش انجام می‌گیرد. در نتیجه، دندان‌های کوتاه و صاف شده توسط این درمان‌ها بازسازی شده،رابطه دندان‌های بالا و پایین بازسازی و تصحیح ‌شده و حساسیت به سرما و گرما حذف و زیبایی دندان‌ها، دهان و صورت بهبود ‌می‌یابد.
سایش دندان در اثر مسواک‌زدن
سایش سطوح دندانی به مدت اصطکاک با مسواک، خلال دندان، ناخن و اجسام سختی که در مشاغل گوناگون در تماس با دندان‌ها قرار می‌گیرند، بستگی دارد. حرکات رفت و برگشتی افقی بسیار خشن با مسواک و نیز مسواک سخت می‌توانند عامل این نوع سایش باشند. اغلب سایش سطوح خارجی دندان‌های خلفی در ناحیه گردن (حاشیه لثه) به‌صورت مثلثی‌شکل دیده می‌شود. روش‌های صحیح مسواک زدن، استفاده از خمیردندان‌های کمتر ساینده در کنار خمیر دندان‌های معمولی و استفاده از مسواک‌های نرم‌تر در پیشگیری از این نوع سایش‌ها موثر خواهند بود.
سایش در اثر خوراکی ها
سایش سطوح دندانی در اثر اسید، مینا و عاج را حل می‌کند و از علل معمول سایش دندانی است و معمولا قابل پیشگیری است. منابع اسید در دهان شامل رژیم غذایی و اسید معده هستند. غذاهایی که محتوای اسیدی بالایی دارند، می‌توانند باعث سایش مینا و عاج دندان شوند. اسید، کلسیم دندانی را حل می‌کند. این غذاها شامل موارد زیر هستند:
- نوشیدنی‌های حاوی کربنات‌ها، انواع نوشیدنی‌های رژیمی و آب معدنی گازدار
- مرکبات شامل لیمو و گریپ‌فروت
- آبمیوه‌ها ، ترشیجات ، سرکه و ماست
اسیدی که طی روند هضم در معده تولید می‌شود حتی قدرت حل کردن استخوان‌ها و دندان‌ها را هم دارد. ریفلاکس (ترش کردن) و نیز هر شرایطی که منجر به استفراغ‌های مکرر شود باعث سایش‌های دندانی می‌شود. اغلب، دندان‌پزشکان در وهله اول متوجه این مساله می‌شوند. این نوع سایش خود را در سطوح کامی دندان‌های قدامی به صورت قسمتی زردرنگ نشان می‌دهد که نشانگر حل شدن مینا و عریان شدن عاج است. عریان شدن عاج می‌تواند باعث حساسیت به شیرینی، سرما و گرما شود. اگر این سایش عمیق‌تر شود و به اعصاب و عروق دندانی برسد، درد شدید‌تر خواهد شد.
پیشگیری از سایش اسیدی دندان‌ها
مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی را کاهش دهید و آنها را با وعده‌های غذایی روزانه میل کنید تا اسیدی بودن آنها تعدیل شود و نیز زمان تماس اسید مخرب با دندان‌ها محدود شود. لیموترش و پرتقال را نباید بمکید. آدامس‌های بدون قند استفاده کنید چرا که با افزایش جریان بزاق باعث خنثی شدن اسید می‌شوند.
 بعد از وعده‌های غذایی با خمیر دندان‌های فلوراید‌دار مسواک بزنید. موارد مربوط به اسید معده در اصل نشانه مشکلات روانی و سلامت عمومی فرد هستند. دندان‌پزشک باید سریع وجود اسید معده در دهان را تشخیص دهد و دندان‌های تخریب شده را درمان کند و در ضمن بیمار را به متخصص گوارش ارجاع دهد.


[ شنبه 92/6/30 ] [ 11:29 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

حفر? دهان با کل بدن ارتباط مستقیم دارد. از سوی دیگر، بیماری‌های دهان یا دندان ممکن است تظاهری از یک بیماری عمومی باشند، یا بالعکس، ممکن است برخی عوامل تهاجمی ِ عفونت‌های دهان و دندانی، عامل ایجاد بیماری باشند. 
بیماری‌های دهان و دندان نشاندهند? بیماری‌‌های عمومی هستند
منشأ بسیاری از عفونت‌های دهان و دندان، یک مشکل یا ناهنجاری در سلامت عمومی بدن است که علامتی از وجود یک بیماری است. ضمناً تظاهرات دیگری از قبیل کاندیدیازیس، تب خال‌های مکرر، آفت، ابتلا به کاپوسی و...  همه نشانه‌های از بین رفتن اکوسیستم منطقه ای میکروبی یا سیستم دفاعی بدن هستند. از سوی دیگر اینها نشانه‌های بیماران نقص ایمنی هم هستند. (مانند بیماران حامل ویروس ایدز و بیماران مبتلا به لوپوس اریتما). در برخی عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت، گل سنگ‌ها هم قابل مشاهده هستند. در نهایت، ابتلا به ورم لثه و پریودنشیوم وجود بیماری‌هایی نظیر دیابت را القا می‌کنند. 
تأثیر بیماری‌های دهان و دندان بر روی سلامت عمومی
دهان می‌تواند دروازه‌ای برای ورود بیماری‌های عفونی که بخش‌های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، باشد. در واقع، میکروب‌ها یا باکتری‌هایی که در دهان حضور دارند، می‌توانند توسط خون به یک عضو دیگر منتقل شوند. این بیماری‌ها ممکن است خطرناک یا حتی ناتوان کننده باشند.
برای مثال ورم عفونی غشاء داخلی قلب. اغلب اوقات عامل اصلی ایجاد این بیماری استرپتوکوک‌ها هستند؛ بنابر آمار به دست آمده، این بیماری هر ساله 1500 نفر را مبتلا می‌سازد. اگرچه موارد ابتلا به این بیماری در حال کاهش است، اما همچنان 15 الی 20% از مبتلایان به این بیماری می‌میرند.
این عفونت‌های دهان و دندانی می‌توانند مشکلات عمومی دیگری نیز به وجود بیاورند، نظیر: ورم کلیه (عفونت کلیه‌ها)، رماتیسم مفصلی شدید، سینوزیت، عفونت‌های مکرر گوش (لارینژیت‌ها، آنژین‌ها، برونشیت‌ها ) .... 
به لیست این بیماری‌های عفونی می‌توان بیماری‌های دیگری را که به دنبال مشکلات دهان و دندان به وجود می‌آیند، اضافه کرد: از دست دادن دندان‌های عقب باعث کاهش توان جویدن می‌شود، بنابراین به زودی فرد با عملکرد نامناسب دستگاه گوارش مواجه خواهد شد. در واقع، جویدن اولین مرحله از مراحل هضم است. به سادگی می‌توان فهمید که بد جویدن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. (بیماری‌های مری، نفخ و....).
به طور کلی دهان تأثیر بسیار مهمی بر زیبایی فرد دارد: عدم حضور دندان‌های جلو باعث فرورفتگی و افتادن صورت، ایجاد چروک و جلو آمدن چانه می‌شود. هم? این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فرد پیرتر از سن واقعی‌اش به نظر برسد.
سیگار و الکل: دشمنان سلامت دهان و دندان
رفتارهای مخاطره آمیز مانند استعمال دخانیات و نوشیدن الکل، علاوه بر ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی، آثار شومی نیز بر سلامت دهان، دندان و به ویژه فلور دهانی ما دارند. علاوه بر رنگی کردن و افزایش جرم دندان‌ها، ترکیبات سیگار راه‌های دفاع و التیام مخاطی را از بین می‌برد.
ضمناً خطر دیگری نیز سیگاری‌ها را تهدید می‌کند که برای غیرسیگاری‌ها بسیار کمتر است، آن هم بروز بیماری‌ پریودنشیوم است؛ فرد سیگاری بر اثر این عارضه دندان‌هایش را از دست می‌دهد. به علاوه، موفقیتِ پاسخ به درمان در میان افراد سیگاری به علت جایگزینی بافت‌‌های استخوانی و لثویشان کمتر است. 
اما آثار نامطلوب دخانیات و الکل به همین جا ختم نمی‌شود. تخمین زده می‌شود که استعمال دخانیات علت 80 تا 90% سرطان‌های دهان هستند. اگر الکل‌ مرتب و به مقدار زیاد نوشیده شود، خطر ابتلا به سرطان دهان را در میان غیرسیگاری‌ها هم بالا می‌برد. مسلماً اگر هردوی این مواد (سیگار و الکل) بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، خطر ابتلا به سرطان دهان را به میزان زیادی افزایش می‌دهند.  
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ - مترجم : زهرا علی دوست


[ شنبه 92/6/30 ] [ 11:29 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]

دردهای ناحیه کمر از شایع‌ترین دردهای عضلانی است و معمولا این دردها ....
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فعالیت‌های ورزشی سبک درطول روز وافزایش توانایی عضلات از روش‌های موثر در جلوگیری و کاهش کمردرد است.
دکتر محمدرضا اعتمادی‌فرد اشاره به اینکه دردهای ناحیه کمر از شایع‌ترین دردهای عضلانی است، اظهار کرد: 50 تا 60 درصد از کمردردها در نتیجه قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب هنگام فعالیت‌های روزانه است.
وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های نامناسب و غیراستاندارد از علل شایع ایجاد بیماری های اسکلتی و عضلانی در ناحیه کمر، گردن و شانه است، افزود: در محیط‌های کاری بهتر است از صندلی هایی که ستون فقرات را کاملا در حالت عمودی قرار می‌دهند استفاده شود و محیط‌های کاری متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد طراحی شوند.
این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه ارتفاع نامناسب میز یکی از دلایل ایجاد کمردرد است، گفت: هنگام نشستن آرنج دست باید در موازات لبه میز قرار گیرد.
وی بیان کرد: تغییر در وضعیت بدن مدتی پس از قرار گرفتن در یک حالت ثابت از نکات مهمی است که افراد باید به آن در حالت نشسته و یا ایستاده توجه داشته باشند.
دکتر اعتمادی فرد با اشاره به اینکه یک صندلی مناسب باید کاملا فرد را در حالت عمودی قرار دهد، خاطر نشان کرد: کفی نسبتا نرم صندلی و تناسب ارتفاع میز و صندلی به درمان ناراحتی های فرد در ناحیه کمر بسیار کمک می کند.
وی با اشاره به این که درمان‌های متفاوتی با توجه به نوع وشدت کمردرد به بیماران ارایه می شود، ادامه داد: به افرادی که درد مختصری در ناحیه کمر دارند تغییر حالت در طول روز، انجام فعالیت‌های ورزشی و تقویت عضلات ناحیه شکم و عضلاتی که در پشت ستون فقرات قرار دارند توصیه می شود.
این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: زمانی که کمردرد شدیدتر باشد استفاده ازمسکن‌های ساده در دوره‌ کوتاه مدت و در صورت حادتر شدن دردهای ناحیه کمر استراحت‌های دوره‌ای کوتاه مدت برای بیماران تجویز می شود.
وی عدم پیگری درمان کمردردهای ساده ناشی از گرفتگی عضلات در طولانی مدت را از دلایل آسیب‌های جدی تر به بیماران دانست وگفت: آرتروز، ساییدگی بین مهره‌ها و دیسک کمر از جمله مواردیست که در صورت عدم توجه بیماران سبب ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره می‌شود.
دکتر اعتمادی‌فرد با اشاره به این که قرار گرفتن بدن درحالت عمودی هنگام نشتن روی صندلی فشار کمتری به ستون مهره می آورد، افزود: گرد نشدن ستون مهره ها و قائمه قرار گرفتن بدن فشار کمتری به عناصر نگهدارنده ستون مهره ها می آورد و تنها در رانندگی های طولانی مدت بهتر است که تکیه گاه صندلی در زاویه 100 درجه قرار گیرد.


[ شنبه 92/6/30 ] [ 11:29 عصر ] [ بهزاد دادده قلعه جوق ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 461585